BBCode: [url=/devotionala/id/2753-ar-trebui-sa-iesiti-din-lume]Ar trebui sa iesiti din lume[/url]
"Insa nu am inteles cu curvarii lumii acesteia, sau cu cei lacomi de bani, sau cu cei rapareti, sau cu cei ce se inchina la idoli, fiindca atunci ar trebui sa sa iesiti din lume" (1Corin. 5:9-10-13).
Apostolul ii sfatuieste cum sa evite compania si conversatia cu cei care se indeletniceau cu scandalurile in biserica. Sa meditam:
1. La sfatul in sine insasi: "V-am scris sa nu aveti nici o legatura cu curvarii" (v.9). Unii cred ca referinta aceasta este la o scrisoare pe care el le-ar fi scris-o mai inainte si care s-ar fi pierdut. Altii cred ca trebuie sa se inteleaga ca el se refera la epistola prezenta in care le-a scris inainte de a avea vreo informatie completa a cazului lor, dar a simtit nevoia ca sa fie mult mai specific. De aceea, cu aceasta ocazie Pavel le spune ca, ei nu ar trebui sa stea in compania unor astfel de oameni si nici sa nu manance cu cei care, desi se numesc frati, ori "crestini", totusi sunt preacurvari ori lacomi de bani, ori inchinatori la idoli ori rapareti. Crestinii trebuiau sa evite orice familiaritate cu ei, nici sa faca afaceri cu ei, pentru a-i face ca sa le fie rusine si sa-i aduca astfel la pocainta. Trebuia sa-i ocoleasca si sa renunte la compania lor. Crestinii ar trebui sa evite conversatiile familiare cu crestinii care sunt vadit rautaciosi si pusi sub o cenzura dreapta pentru practicile marsave. Aceasta aduce dizgratie numelui de crestin. Ei se pot numi pe ei insisi frati in Hristos, dar ei nu sunt frati crestini. Ei sunt frati cu cei ce sunt frati in nelegiuire si o asemenea companie, pana ei isi indreapta caile si faptele, trebuie evitata.
2. La ce isi limiteaza Pavel sfatul? Pavel nu interzice crestinilor sa aiba legaturi cu "curvarii" lumii acesteia. Ei nu stiu altceva mai bun. Dumnezeii pe care ei ii slujesc si felul lor de inchinare incurajeaza o asemenea rautate. "Atunci ar trebui sa iesiti din lume, daca nu ar fi sa aveti nici un fel de legatura cu astfel de oameni. Vecinii tai sunt in general oameni cu vicii si profani si este imposibil atata timp cat esti in lume sa nu ai de a face cu astfel de oameni, sa nu ajungi in compania lor. Aceasta nu poate fi evitat in intregime. Crestinii pot si ar trebui sa arate mai mult respect oamenilor imorali decat crestinilor imorali. Aceasta se pare un paradox. De ce ar trebui sa evitam compania unor crestini profani sau imorali mai mult decat aceea a unui pagan care este la fel?
3. Motivul acestei limitari este explicat in v. 11. Sa evitam compania paganilor este aproape imposibil., pentru ca crestinii ar trebui atunci sa iasa din lume. In timp ce crestinii isi vad de treburile lor si isi fac serviciile corect, Dumnezeu poate, si ii va pastra sa nu se contamineze cu pacatele lor. Pe de alta parte, ei poarta cu ei un antidot impotriva infectarii cu exemplul lor rau si imoral, si in mod natural ei se pazesc. Ei au o oroare pentru practicile nelegiuite. In schimb, groaza de pacat se diminuiaza atunci cand conversam cu crestinii imorali.
Propria noastra securitate si ferire sunt un motiv al acestei diferente pe care trebuie sa o facem intre unii si altii. Nu este de datoria crestinilor sa judece pe paganii fara Dumnezeu. Este cine sa-i judece. In ce priveste membrii bisericii, ei sunt inlauntru si legati de legile si regulile crestinatatii, si ei nu sunt expusi la judecata lui Dumnezeu, ci la cenzura acelor care sunt pusi sa vegheze peste ei si a membrilor credinciosi din trupul lui Hriastos, atunci cand ei calca acele reguli. Fiecare crestin este obligat sa judece pe crestinii care nu traiesc in randuiala, ca nefiind nepotrivita pentru o comuniune si o conversatie familiara. Ei trebuie pedepsiti prin a avea asupra lor acest semn, al dizgratiei, ca ei sa se rusineze si daca este posibil, sa fie recastigati si asta cu atat mai mult cu cat pacatele acestor fel de oameni il dezonoreaza pe Dumnezeu mai mult decat o face pe fata pacatele celor profani. Cu toate ca biserica nu are de a face nimic cu cei de afara, ea trebuie sa se sileasca sa se tina departe de vinovatia si reprobarea celor din launtru.
4. Cum rezolvam acest argument? "Dati dar afara din mijlocul vostru pe raul acesta" v13). Dati-l afara din partasia voastra si evitati orice conversatie cu el.
Uneori este foarte dificil sa faci diferenta aceasta intre oameni, mai ales cand asa zisii "frati", iti sunt si rude. Unii pot intelege gresit purtarea noastra. Dar este mai important sa pazim slova Scripturii, decat afectiunile de rudenie.