"Toata Scriptura este insuflata de Dumnezeu si de folos ca sa invete, sa mustre, sa indrepte, sa dea intelepciune in neprihanire." (2 Timotei 3,16)
Tema celor patru evanghelii este Hristos - intruparea Sa, lucrarea publica, moartea, invierea si inaltarea Sa la cer; si totusi, fiecare evanghelist realizeaza un tablou unic al misiunii si al vietii Fiului lui Dumnezeu.
Matei a scris pentru evrei si pentru crestinii proveniti din evrei. El a cautat sa-i convinga pe evrei ca Isus era fiul lui Avraam si al lui David, Imparatul lui Israel, adevaratul Mesia. Cartea sa Il prezinta pe Hristos ca pe Marele Invatator si arata cat de deplin se potriveste in tabloul mai mare al istoriei poporului Israel. Pentru a realiza aceasta, Matei arata catre implinirea profetiilor iudaice ale Vechiului Testament, care nu ar fi produs nici o impresie asupra cititorilor dintre neamuri, din zilele lui.
Marcu nu a fost un martor ocular al evenimentelor pe care le descrie, desi era familiarizat cu Evanghelia, pentru ca auzise relatarile lui Petru. Adresandu-si cartea neiudeilor, el explica traditiile iudaice (precum Pastele) pentru cititorii care nu erau familiarizati cu astfel de evenimente. Deoarece puterea de a face minuni producea o impresie puternica asupra romanilor, Marcu scoate in evidenta minunile facute de Isus.
Luca, un colaborator al lui Pavel, e fost medic si istoric. El a trasat genealogia lui Hristos pana la Adam, tatal omenirii, in timp ce Matei, scriind pentru evrei, a aratat obarsia lui Hristos din Avraam. De asemenea, Luca scrie despre relatia lui Hristos cu oamenii si cu cetatenii romani. Deoarece raportul lui evanghelistic este cel mai complet dintre cele patru, din pana lui aflam cele mai multe lucruri cu privire la nasterea lui Hristos si la slujirea Sa in Perea.
Ioan este un teolog. Cel mai tanar dintre ucenici, el si-a deschis inima fata de Isus si a relatat ceea ce a vazut cu proprii ochi (1 Ioan 1,1-3). Ca martor ocular, Ioan este singurul care ne relateaza pdespre inceputul slujirii lui Isus, in Iudea, si despre lucrarea Sa timpurie printre conducatorii iudei. Interesant, Ioan descrie controversele iscate la templu, dar nu minunile. El Il descopera pe Tatal in cadrul Planului de Mantuire si Il citeaza in repetate randuri pe Isus spunand: "Cel care M-a trimis". Adresandu-se crestinilor, Ioan Il prezinta pe Isus ca fiind Creatorul Cel viu si Mantuitorul lumii, Cel crucificat.
"Creatorul tuturor ideilor poate impresiona cu acelasi gand mintile unor oameni diferiti, dar fiecare dintre ei poate sa exprime acest gand in mod diferit, fara insa sa se contrazica unul pe celalalt. Faptul ca aceste diferente exista, nu ar trebui sa ne mire sau sa ne dezorienteze. Foarte rar se intampla ca doua persoane sa priveasca si sa exprime adevarul exact in acelasi fel. Fiecare insista asupra unor aspecte diferite, pe care structura lui launtrica si educatia pe care a primit-o il determina sa le aprecieze mai mult. Lumina soarelui, cazand asupra diferitelor obiecte, le confera acestora nuante diferite."