BBCode: [url=/stire/id/101-dovezi-arheologice-din-mp-r-ia-lui-david]Dovezi arheologice din împărăţia lui David[/url]
De fiecare dată c&acirc;nd sunt prezentate noi descoperiri arheologice care pot fi corelate cu istoria biblică apar con&shy;troversele. Experţii &icirc;n arheologie, istorie, cercetare biblică au păreri &icirc;mpărţite atunci c&acirc;nd vine vorba despre extinderea &icirc;mpărăţiei lui David. Un arheolog israelian a prezetat recent descoperiri datate din vremea respectivă, susţin&acirc;nd despre ele că sunt primele care dovedesc relatările biblice.<span><span>Prof. Yosef Garfinkel, de la catedra Yigal Yardin pentru Arheologie a Uni&shy;versităţii Ebraice din Ierusalim, a pre&shy;zentat recent c&acirc;teva descoperiri senza&shy;ţionale. Acestea au fost făcute &icirc;n cursul unor săpături la Khirbet Qaeifa (Dealul Frumos), pe care beduinii &icirc;l numesc &laquo;Dealul lui David&raquo;. Prof. Garfinkel chiar a declarat că aceasta este denumirea potrivită pentru aşezarea antică din Va&shy;lea Elah, la jumătatea distanţei dintre Tel Aviv şi Ierusalim, acolo unde David s-a luptat cu Goliat. &Icirc;n această regiune se găsesc numeroase cetăţi ale filiste&shy;nilor. Prof. Garfinkel consideră că des&shy;coperirile sale fac trimitere la locuitori israelieni, fiind astfel dovezi ale relată&shy;rilor biblice cu privire la &icirc;mpărăţia le&shy;gendarului rege David.<o:p></o:p></span></span><span><span>Descoperirile sale sunt &icirc;ntr-adevăr unice. Astfel de obiecte ritualice nu au mai fost găsite p&acirc;nă acum. Chiar dacă descoperirile prof. Garfinkel sunt entuziasmante, numeroşi colegi le contestă. &Icirc;n această dispută intră &icirc;n vigoare două abordări arheologico-istorice diferite: adepţii abordării cu&shy;noscute &icirc;n cercurile de speci&shy;alitate sub numele de ,,teoria minimalistă&rdquo; nu cred &icirc;ntr-o mare extindere a &icirc;mpărăţiei lui David, ci văd &icirc;n aceasta mai degrabă o domnie asupra unei seminţii, domnie limitată regio&shy;nal. Ei &icirc;şi justifică poziţia prin faptul că &icirc;ntr-o astfel de &icirc;mpă&shy;răţie glorioasă ar fi trebuit să se găsească mai multe vestigii. Pană acum nu pot fi prezen&shy;tate descoperiri arheologice din afara Ierusalimului. Chiar &icirc;n Ierusalim, descoperirile din această perioadă sunt pu&shy;ţin numeroase. Prof. Garfinkel este convins că a prezentat acum astfel de descoperiri.<o:p></o:p></span></span><span><span>Prof. Garfinkel face săpă&shy;turi &icirc;n acest loc &icirc;mpreună cu echipa sa &icirc;ncă din anul 2007. Ei au găsit o mică cetate cu aproximativ 100 de clădiri, &icirc;nconjurate de un zid format din blocuri masive de piatră. Una dintre particularităţi o constituie faptul că există doar două porţi, ceea ce corespunde descrierii biblice a &laquo;cetăţii cu două porţi&raquo; (Şa&#39;arajim) caracteristi&shy;ce israeliţilor. Potrivit prof. Garfinkel, un alt amănunt care susţine ideea unei aşezări a evreilor este că, printre nume&shy;roasele resturi de oase, nu s-a găsit nici unul de porc. Mai mult, nu s-au găsit de&shy;loc idoli, ceea ce duce la concluzia că &icirc;n această zonă se practică monoteismul &icirc;ncă &icirc;nainte de construirea Templului lui Solomon. Analizele s&acirc;mburilor de măsline carbonizaţi, descoperiţi la faţa locului, datează această aşezare &icirc;n pe&shy;rioada domniei regelui David (secolul al X-lea 1..Cr.).<o:p></o:p></span></span><span><span>La conferinţa de presă susţinută cu ocazia acestei descoperiri, &icirc;n centul interesului s-au aflat obiectele ritualice. S-au găsit sanctuare şi stele, vase ritua&shy;lice pentru libaţii şi două altare portabi&shy;le &mdash; unul din lut, iar celălalt din piatră. Niciodată pănă acum nu au mai fost des&shy;coperite astfel de artefacte. Ele oferă o perspectivă nouă asupra mai multor ter&shy;meni biblici, a căror semnificaţie seman&shy;tică s-a pierdut &icirc;n decursul secolelor. &Icirc;n textul din 1 &Icirc;mpăraţi 7,4 este folosit termenul &laquo;şaloş ţlaot&raquo;, care a fost tra&shy;dus &icirc;n general prin &laquo;triple coloane&raquo; sau &laquo;trei caturi&raquo;. Prof. Garfinkel crede că, &icirc;n urma analizării altarelor portabile recent descoperite, este vorba mai degra&shy;bă despre un triglif impresionant, aşa cum sunt ele cunoscute din Grecia anti&shy;că. El consideră aceste altare portabile ca fiind reprezentări ale Templului lui Solomon construit mai t&acirc;rziu, deoarece şi alte elemente care sunt menţionate &icirc;n 1 &Icirc;mpăraţi sau &icirc;n Ezechiel 41,6 pot fi observate pe descoperirile lui. Senzaţie a st&acirc;rnit de ase&shy;menea un ciob cu o inscripţie pe cinci r&acirc;nduri. Două dintre cuvintele descifrate &mdash; sclav şi judecător &mdash; sunt atribuite prin rădăcina lor lingvistică unei limbi semite, adică ebraicei antice şi nu limbii vorbite de filisteni.<o:p></o:p></span></span><span><span>La conferinţa de presă amintită mai sus, prof. Yosef Garfinkel a subliniat: &laquo;Este pentru prima dată c&acirc;nd arhe&shy;ologii descoperă o cetate forti&shy;ficată &icirc;n Iudeea. Nici măcar &icirc;n Ierusalim nu s-au găsit ziduri clar conturate ale cetăţii din această. perioadă. Am ajuns la concluzia că este vorba des&shy;pre un avanpost de la una din graniţele &icirc;mpărăţiei lui David. Multe afirmaţii care resping relatările biblice despre David şi care &icirc;n cel mai bun caz sus&shy;ţin că acesta a fost conducătorul unei mici seminţii pot fi acum respinse prin dovezi pal&shy;pabile.&raquo;</span></span><span> </span><span><span>Antje Naujoks<o:p></o:p></span></span><span>Articol preluat din revista Strigătul de la miezul nopţii Nr 07.2012 Pag 18.</span><span><span><o:p></o:p></span></span>